Hvis du ikke ved, hvor du skal hen, kan det være lige meget, hvilken vej du går. Det er vigtigt at sætte klare mål.

 

Af Evabeth Mønster, Ledelsesrådgiver

Da en af mine kunder blev verdensmester, spurgte jeg ham, hvad jeg havde lært ham. Prompte kom svaret: ”Jeg har virkelig lært at sætte mål, at følge op på og at fastholde dem, indtil jeg har nået dem. Du lærte mig at sætte mål.”

Vi kender nok alt for godt historien om Alice i eventyrland. ”Vil du ikke nok fortælle mig, hvilken vej jeg skal gå for at komme herfra…? ” Det afhænger jo en hel del af, hvor du vil hen,” sagde katten. ”Det er mig temmelig ligegyldigt… ” sagde Alice. ”Så kan det jo også være det samme, hvilken vej du går”, sagde katten.”- bare jeg kommer et eller andet sted hen,” føjede hun til som en slags forklaring. ”Åh, det gør du sikkert,” sagde katten, ”når bare du går tilstrækkelig langt.” Det havde den jo ret i, tænkte Alice.

Er du en Alice eller har du klare mål? Min erfaring er desværre, at mange mål ikke fører til de resultater, vi ønsker.

Klare mål er det første vigtige skridt på vejen til at nå dine mål. Hvad vil du helt præcist? Hvad ønsker du? Målet skal være krystalklart, du skal kunne se dig selv gøre det. Det er ikke fantasi og dagdrømme. Mål er noget du vil opnå. Forestil dig, at du er i målet lige nu. Er det der, du vil være? Og hvordan har du det?

Når du pakker kuffert og tager på ferie, er jeg sikker på, at du kan forestille dig, hvordan det er på dit feriemål. Skal du ligger på en snehvid strand, mærker du allerede solens stråler eller skal du udfordre dit mod ned ad den sorte piste, så føler du suset i kroppen.

Dine mål skal være så præcise, at du kan se dig selv være i målet.

Målet skal være DIT mål

Du skal føle, at du har indflydelse på målet og ejerskab til det. Spørg dig selv meget ærligt, om du brænder for det. Kan du påvirke resultatet? tilfredsstiller målet et reelt behov du har? Hvad føler du? Sæt et jeg foran dine personlige mål.

Er du leder, er det vigtigt at du ned- bryder de overordnede mål i konkrete operative størrelser, der hver især afspejler de fælles mål og den enkelte medarbejders mål. Medarbejderne skal opleve, at det er deres mål og at de har indflydelse på resultatet, ellers opnår du ikke de ønskede resultater.

Fordele

Både følelser og intellekt skal involveres, når et mål skal nås. Hvorfor er det vigtigt for dig at nå netop dette mål? Hvilke fordele vil målet give dig? Lav hvorfor om til fordele. Hver gang du sætter et mål, afklarer du hvilke fordele, det giver dig. Hvis dit mål f.eks. er: – at gå hjem fra arbejde hver dag kl. 16 med god samvittighed. Så kunne fordelen være, at du var tilfreds med dig selv og det du havde udført, at du havde overskud til at dyrke sport, var glad når du hentede dine børn, ikke blev irriteret på din ægtefælle, sov godt om natten osv.

Nogle fordele virker som en belønning, mens andre fordelene er ulemper, du fjerner eller reducerer ved at gennemføre målet. Fordelene intensiverer din motivation og handlekraft.

Målet skal beskrives positivt

Når du sætter positive mål, styrker du lysten og dit personlige engagement. Det giver dig mod og energi! Jeg var en gang sparringspartner for en erhvervsleder først i 40’erne. Hans mål var at tabe 5 kg. Faktisk et ret kedeligt mål. Efter lidt dialog kom det frem, at hans reelle mål var at blive en flot fyr. Se det var et positivt mål. Fire måneder senere havde han fået nyt tøj, var blevet klippet, havde købt en cykel og cyklet Århus rundt. Kiloene rundt om maven havde holdt flyttedag, og nu var der benmuskler og spændte overarme. Han struttede af sundhed og var glad og tilfreds med sig selv og sit udseende.

Dræb ikke energien

Mange sætter mål, der dræber energien, f.eks. ”holde op med..”, ”lade være med..”, ”formindske..” osv. For slet ikke at glemme de mål, der drives af frygt: ”at undgå..” Det er vigtigt, at dine mål er positiv formuleret, så du oplever en berigelse ved at opnå dem.

Målet skal omfatte en ændring i din adfærd, personlighed eller funktions- niveau. Målet erstatter eller tilfører noget nyt. Du udvikler dig personligt, bliver dygtigere eller opnår noget nyt. Kernen i målet er at udvikle nye vaner og adfærdsmønstre. Prøv at se forskellen på disse to mål: – at medarbejderne får deres uddannelse ajourført eller – at medarbejdernes uddannelse matcher de krav borgerne stiller. 

Gradvise skridt virker motiverende

Skal dit mål være kortsigtet eller langsigtet? Det afhænger af dine erfaringer med at sætte mål. Jo kortere ud i fremtiden dine mål rækker, jo større sikkerhed er der for, at du når dem. Mange mål kræver tid, derfor er det vigtigt, at du sætter et overordnet langsigtet mål og så nogle kortsigtede delmål, som du løbende opnår. Jeg oplever, at mange sætter store mål som ikke bliver gennemført, fordi de kræver tid og en stor arbejdsindsats eller meget træning. De kortsigtede mål er som trin på stigen op til dit mål. Kortsigtede mål du når, giver glæde og energi til at tage det næste step.

Ændring af holdninger og vaner

Beslut dig for om dit mål skal være et håndgribeligt mål eller et uhåndgribeligt mål. Håndgribelige mål er det du kan gøre, få eller opnå. Få et nyt hus eller motorcykel, beståen uddannelse eller fuldføre et maratonløb, er alle håndgribelige mål.

Uhåndgribelige mål er ofte indre ændringer. ændringer af vore holdninger, personlighed eller måden vi agerer på. At slappe af fra dit arbejde når du er på ferie, – at være en kærlig ægtefælle, – at blive bedre til at bevare overblikket og roen i pressede situationer eller at – lytte til dine medarbejdere uden at tænke på tusinde andre ting, er eksempler på uhåndgribelige mål. ændring af holdninger og vaner kræver tålmodighed og vedvarende træning.

Som sparringspartner på mere end 3.000 mål har jeg gang på gang oplevet, at de uhåndgribelige mål bedst opnås, når de er understøttet af flere konkrete kortsigtede og håndgribelige mål. Jeg er sikker på, at mange små fodbolddrenge har et mål om at blive Danmarks bedste fodboldspiller eller være med i en VM-slutrunde. Det er et langsigtet mål der kræver vilje, slid, træning og afsavn.

Et konkret kortsigtet håndgribeligt mål kunne være at score et mål i kampen på søndag og seks mål i denne sæson.

Det samme gælder for os voksne, når vi skal træne nye holdninger, adfærds- mønstre og vaner. Vi har en tendens til at negligere effekten af de kortsigtede håndgribelige mål. Men hver gang vi når et kortsigtet mål, får vi ny energi, en indre tilfredshed og motivation til at nå næste trappetrin.

Målet skal være realistisk og opnåeligt

Kun du kan afgøre om dit mål er realistisk og opnåeligt. Du bestemmer, hvor stort dit mål skal være. Hvis du virkelig tror på, at du kan nå målet og du er i stand til at lægge den energi i, som målvejen kræver, så er dit mål realistisk og opnåeligt for dig. En gang i mellem skal vi sætte os mål, som umiddelbart ser uopnåelige ud. God planlægning og målrettede handlinger sikrer, at du nær- mer dig målet. ikke fordi målet krymper, men fordi du vokser og udvikler dig. Du udvikler de evner og de personlige adfærdsmønstre, der fører dig helt i mål.